I tirsdags afholdt Ikast Bioenergi et informationsmøde for kandidater til KV25 i Ikast-Brande Kommune.
For Fælleslisten har sagen om de mange tunge lastbiltransporter gennem den nordlige del af Ikast fyldt meget, siden omfanget blev kendt. Særligt vores kandidat Bjarke Kristensen har brugt mange timer på at sætte sig grundigt ind i sagen for at kunne være en saglig og fornuftig stemme. Vi deltog seks mand fra Fælleslistens kandidathold, det bedst repræsenterede parti på mødet, men det er også en vigtig sag for os.
Mødet startede med et oplæg fra professor Henrik Wenzel fra SDU, der gennemgik, hvordan biogas virker, og hvilken positiv rolle teknologien spiller i den grønne omstilling. Et spændende og informativt oplæg, som underbyggede vores holdning i Fælleslisten: Biogas er vigtig for den grønne omstilling, men den skal placeres med respekt for parterne.
Herefter blev trafikken taget op, nok det emne, der uden tvivl optager flest borgere. Der var et kort oplæg fra NIRAS, den rådgivende virksomhed, som har lavet trafikanalyserne til projektet. Desværre et lidt kort oplæg, men det gav tid til spørgsmål.
Her kom det tydeligt frem, hvor voldsom trafikbelastningen vil blive, særligt gennem den nordlige del af Ikast. Lastbilerne vil køre forbi Nordre Skole og igennem et område, hvor mere end 1.500 unge mennesker dagligt færdes i forbindelse med skole, sport og fritidsaktiviteter.
I Fælleslisten er vi sikre på, at det ville være en falliterklæring som kommune, hvis vi tillader at placere et anlæg med en placering. Ja man kunne jo med et smil på læben tænke om det ville udfordrede vores ry som sportsby, og i stedet risikerede at gøre os kendt som “gylle-byen”. Vi har i Ikast så mange ildsjæle, trænere og frivillige, der hver dag arbejder for at skabe gode rammer for vores børn og unge. Derfor er det uforståeligt, at man vil tillade mere end 200 gyllelastbiler dagligt køre gennem netop det område, hvor vores unge har deres daglige liv.
Fælleslisten ville ønske, at man fra Ikast Bioenergi side også ville afholde et tilsvarende møde med borgerne, så de kunne få indsigt i projektet på samme måde som politikerne. Vi mener, det er vigtigt, at borgerne får mulighed for at stille spørgsmål, høre fakta og komme med input, før beslutninger træffes. Borgerinddragelse handler om at skabe forståelse, tillid og ejerskab til projekter, der påvirker hverdagen for mange mennesker. Hvis virksomheden ønsker at praktisere den borgerinddragelse, de selv taler om, bør møder som dette ikke kun være for politikere, men åbne for dem, der bor i og omkring de områder, der vil blive berørt.
Et af de argumenter, projektmagerne ofte fremførte, var, at “den trafik kører jo allerede i dag”. Det er efter vores opfattelse et meget svagt argument. Ja, en smule af trafikken findes allerede, men den store del af gyllen og anden biomasse vil komme fra steder hvor der i dag ikke er trafikal belastning fra dette på vores vejnet omkring Ikast. At forsøge at sælge projektet på det grundlag var og er, efter vores regnestykke, en forkert udlægning af virkeligheden.
Ikast Bioenergis forslag om at lade trafikken køre gennem Hi-Park og bruge lyskrydset ved Løvbjerg som “motorvej” var desuden fantasiløst og farligt. Krydset er i forvejen belastet og der har været højresvingsulykker allerede, og mange børn og unge færdes netop der.
En anden vinkel er den udgift der vil komme til vejnettet i kommunen. Den store mængde af tung trafik vil slide rigtig meget på vores veje. Fælleslisten ønsker vi, at et biogasanlæg bliver placeret der, hvor det giver mindst slid på kommunens vejnet, og hvor byen bliver ramt mindst muligt. De mange millioner, der ellers skulle bruges på at forstærke veje og lave trafiktiltag, kunne i stedet investeres i at udvikle vores fantastiske sportsby og de fællesskaber, der gør Ikast til noget særligt. Her ses en prognose på hvordan levetiden på vejene vil ændre sig. Der er kun skatteyderne i kommunen til at betale.

Man skal også huske, at et biogasanlæg aldrig bliver mindre, tværtimod vil det vokse over tid. Der vil komme nye funktioner, flere leverancer og dermed endnu mere trafik. Derfor bør man allerede nu tænke langsigtet og vælge en placering, hvor der er plads til udvikling, både for anlægget og for dem, der investerer i det.
Formanden for Ikast Bioenergi kom på mødet med en interessant opfordring. Han sagde, at politikerne tidligere i processen burde have stukket en finger i jorden og spurgt sig selv, om projektet overhovedet kunne realiseres på den ønskede placering, eller om man burde have arbejdet videre med en anden løsning. Da han blev spurgt direkte, om man ville være interesseret i at finde en alternativ placering, svarede han, at det ville være meget vanskeligt, fordi der allerede var brugt omkring 8 millioner kroner på forarbejde, rapporter og analyser knyttet til den nuværende placering.
At starte forfra et nyt sted ville betyde, at en stor del af det arbejde, og de penge, skulle bruges igen. Det burde alligevel give stof til eftertanke for et byråd, hvor flertallet indtil nu har holdt fast i, at projektet skulle gennemføres på den nuværende placering, trods de mange bump på vejen.
Fælleslisten siger ikke nej til biogas. Vi siger ja til grøn energi på den rigtige måde og det rigtige sted. Vi ønsker et projekt, hvor borgere kan se sig selv, og hvor Ikast kan fortsætte med at være kendt som sportsbyen, fællesskabets by – ikke gyllebyen.
På vegne af Fælleslistens kandidater: Bjarke Kristensen, byrådskandidat

